Fellows 2016

Andrea Bagnato

Andrea Bagnato (1986) werkte als architect voor hij zich toelegde op onderzoek en redactie. Hij studeerde aan de TU Delft en het Centre for Research Architecture in Londen, waar hij werkte aan de tentoonstelling en de publicatie Forensis. Als deel van het design research collectief Space Caviar was hij redacteur van SQM: The Quantified Home (Lars Müller, 2014). Hij werkte als curator en publicatiemanager voor de eerste Chicago Architectuur Biennale en werkt op dit moment aan het boek The State of the Art of Architecture (Lars Müller, 2016) dat binnenkort verschijnt. Bagnato woont momenteel in Berlijn. 

Simone Niquille

Simone C. Niquille is een Zwitserse ontwerper en onderzoeker. Met haar bureau Technoflesh onderzoekt zij de representatie van identiteit zonder lichaam, de digitalisering van biomassa, en de alomtegenwoordige optische blik van alledaagse voorwerpen. Ze voltooide een Bachelor in grafische vormgeving aan de Rhode Island School of Design in Providence (VS) in 2010 en behaalde een Master in Visual Strategies aan het Sandberg Instituut Amsterdam in 2013. Ze schreef een column over technologie, privacy en de modificatie van het lichaam voor Sang Bleu, is onderdeel van het design research collectief Space Caviar, en werkt als docent aan de Architectural Association in Londen.

Noam Toran

In zijn werk ontwikkelt Noam Toran complexe verhaallijnen als manier om na te denken over onderlinge relaties in de geschiedenis, het geheugen, cinema en literatuur. Hij onderzoekt hoe fictie het collectieve bewustzijn beïnvloedt, zowel als geschiedenis, als mythe of als geheugenvorming. Door filmische en literaire codes, gewoonten en structuren te deconstrueren, opnieuw samen te stellen en te verweven met historisch materiaal, bevraagt hij het verschil tussen artefact en artifice. Het werk van Toran wordt internationaal getoond en gepubliceerd, en maakt deel uit van een groot aantal openbare collecties.
 

Füsun Türetken

Füsun Türetken is architect. Ze is hoofd Visuele Cultuur en docent aan het Piet Zwart Instituut, Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ze is oprichter van Studio ft., een platform dat hedendaagse condities van instituten bevraagt door samenwerking te ondersteunen. Eerder gaf zij les aan UCL in Londen, en was ze director van het Duitse Paviljoen op de Architectuur biënnale van Venetië in 2008. Ze is coauteur van publicaties en tentoonstellingen die de hedendaagse stad verkennen, zoals Shrinking Cities, en gaf lezingen over ‘slow violence’, conflict, virtuele oorlogsvoering, machtstructuren en architectuur. Haar werk was te zien op de Architectuur Biënnale van Venetië, de Göteborg International Biennial for Contemporary Art en in het HKW in Berlijn. Haar artikelen verschenen in ‘Forensis, the Architecture of Public Truth’, ‘Research Turn’ Volume Nr. 48, 2016 (verschijnt binnenkort), en ‘Future Vocabularies/Instituting Otherwise’, BAK Critical Reader, 2016. Het thema van haar fellowship bij Het Nieuwe Instituut maakt onderdeel uit van haar promotieonderzoek aan Research Architecture, Goldsmiths London.

Voormalige fellows van Het Nieuwe Instituut

Malkit Shoshan

Malkit Shoshan is oprichter van FAST, The Foundation for Achieving Seamless Territory. Haar werk richt zich op de relatie tussen architectuur, politiek en mensenrechten. Eerder publiceerde zij de Atlas of Conflict, Israel-Palestina (2010) en ze is co-auteur van Village (2014). Malkit studeerde architectuur aan Technion (Israël) en de IUAV (Italië). Ze schrijft haar proefschrift aan de TU Delft, over de rol van architectuur in conflictgebieden, waarbij ze zich in het bijzonder richt op missies van de Verenigde Naties. Ze is betrokken als redacteur bij Footprint, Delft Architecture Theory Journal and co-auteur van Unmanned, een serie publicaties over architectuur en veiligheid. Momenteel is zij Visiting Critic aan de School of Architecture aan de Universiteit van Syracuse. In 2014 was zij finalist voor de Harvard GSD’s Wheelwright Prize. Haar artikelen verschenen onder andere in The New York Times, NRC, Haaretz, Volume, Domus, Abitare en Frame. Haar werk was te zien op de Biënnale van Venetië (2002, 2008), bij het NAi (2007), Experimenta (2011), Het Nieuwe Instituut (2014) en de Istanbul Design Biënnale (2014).

 

In opdracht van Het Nieuwe Instituut treedt Malkit Shoshan op als curator voor het Nederlands Paviljoen tijdens de 15e Architectuurbiënnale van Venetië 2016. Als research fellow realiseerde zij het onderzoeksprogramma Drones and Honeycombs, naar de publieke ruimte als oorlogsgebied.

 

Lees meer over het project Drones and Honeycombs van Malkit Shoshan.

Annet Dekker

Annet Dekker is onderzoeker en curator. Ze is momenteel onderzoeker Digital Preservation bij het Tate in Londen, Postdoc onderzoeker aan de London South Bank University / The Photographers Gallery, en docent aan het Piet Zwart Instituut, Rotterdam (Master Media Design and Communication, Networked Media and Lens-Based Media). Voorheen werkte ze als webcurator bij SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte, 2010-12), was programmamanager bij Virtueel Platform (2008-10) en hoofd tentoonstellingen, educatie en artists-in-residence bij het Nederlands Mediakunst Instituut (1999-8). Van 2008-14 schreef ze haar Ph.D. over de toekomst van netkunst aan het Centre for Cultural Studies, Goldsmiths University, London.

 

Als research fellow bij Het Nieuwe Instituut is Annet Dekker betrokken bij het onderzoekstraject Nieuwe Archiefinterpretaties. In een reeks opdrachten aan kunstenaars en ontwerpers, waaronder Richard Vijgen, Template en Erica Scourti, worden de onzichtbare lagen van digitale archieven verkend.

 

Lees meer over het project Nieuwe Archiefinterpretaties.

 

 

Tal Erez

Tal Erez is een ontwerper en onderzoeker die politieke veranderingen, institutionele kritiek en hedendaagse vormen van verzet bestudeert. De onderzoeksmethodologie van Erez omvat zowel de vervaardiging van objecten als teksten en is gesitueerd tussen theorie en praktijk. Het werk van Tal Erez was onder andere te zien in het Israëlische paviljoen op de Architectuurbiënnale in Venetië (Aircraft Carrier, 2012-'13), bij Droog Design (Design for download, 2011, 2013) en bij Z33, House for contemporary art and design in Hasselt (The Machine, 2012; Design beyond production, 2013). Tal Erez is afgestudeerd aan het Holon Institute of Technology in Israel en de Design Academy Eindhoven. Hij doceert design op het Hadassah college en bij het masterprogramma van de Bezalel Academie in Jeruzalem.

Tal Erez deed als research fellow onderzoek naar de politieke dimensies van plastic en was curator van de tentoonstelling PLASTIC: Promises of a homemade future (2015) in Het Nieuwe Instituut.

 

Lees meer over PLASTIC: Promises of a homemade future.

 

Dan Handel

Dan Handel is architect en kandidaat-promovendus aan het Technion Institute of Technology in Israël, waar zijn onderzoek zich richt op de link tussen economische modellen en industriële architectuur. Als Young Curator aan het Canadian Centre for Architecture in Montreal ontwikkelde hij de expositie 'First, the Forests' (2012). Daarnaast was hij curator van Aircraft Carrier in het Israëlische paviljoen tijdens de 13e Architectuurbiënnale van Venetië. Deze expositie was tevens te zien in Storefront for Art and Architecture in New York en het Israel Museum in Jerusalem (2012-2014).

 

Handel nam deel aan internationale symposia en gaf lezingen aan onder andere Princeton School of Architecture, het International New Town Institute in Almere, de Society of Architectural Historians conferentie in Buffalo, de ETH in Zurich en de CCA in Montreal. Hij studeerde aan Harvard Graduate School of Design en de Bezalel Academy of Art and Design. Zijn artikelen verschenen onder andere in Frame, Thresholds, San Rocco, Pin-Up, Bracket, the Journal of Landscape Architecture (JOLA), Volume en Cabinet. Eerder schreef hij Aircraft Carrier: American Ideas and Israeli Architectures after 1973 (2012), en Manifest: A journal of American Architecture and Urbanism.

 

Tijdens zijn fellowship bij Het Nieuwe Instituut cureerde Dan Handel de tentoonstelling HOUT, in samenwerking met ontwerpers Jannetje in ‘t Veld en Toon Koehorst.
 

Lees meer over de tentoonstelling HOUT.

 

 

Ruben Jacobs

Ruben Jacobs studeerde Arts & Economics aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en cultuursociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Afgelopen jaren was hij als freelance journalist werkzaam voor onder andere de VPRO, NTR en diverse (online) bladen. Momenteel is hij docent en onderzoeker aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht waar hij les geeft in cultuursociologie en filosofie, en is hij lid van de cultuur en economie denktank Vizier. Daarnaast is hij actief als freelance publicist en gaat zijn interesse uit naar de wisselwerking tussen kunst, samenleving en economie. Recentelijk verscheen zijn eerste boek Iedereen een kunstenaar. Over authenticiteit, kunstenaarschap en de creatieve industrie

Als research fellow schreef Ruben Jacobs het essay Verzachters van de Modernisering en organiseerde hij samen met Het Nieuwe Instituut twee avonden onder de titel Soft Strategies.

Lees hier het essay Verzachters van de Modernisering van Ruben Jacobs.
 

Chris Kabel

Chris Kabel ontwerpt gebruiksvoorwerpen, vaak door bestaande objecten en materialen vanuit een onverwacht perspectief te vervormen. Door een expliciete scheiding van functie, materiaal en vorm verwarren zijn ontwerpen: ze beschikken over eigenschappen die op grond van hun uiterlijk niet worden verwacht. Chris Kabel studeerde aan de Design Academy Eindhoven en heeft sinds 2002 zijn studio in Rotterdam. Voor zijn innovatief materiaalgebruik won hij in 2009 de DOEN Materiaalprijs.

Chris Kabel werkte onder andere met Droog, Moooi, Koizumi, Royal VKB, de gemeentes Seoul en Brugge, Levi's, Charles & Marie en Alessi. Zijn werk maakt onderdeel uit van de collecties van Fondation Nationale d'Art Contemporain, Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en het Hangaram Design Museum in Seoul. Chris Kabel geeft les en geeft workshops op diverse academies, waaronder de Design Academy Eindhoven en ECAL in Lausanne.

 

Chris Kabel doet momenteel onderzoek naar ‘the finish’ als research fellow bij Het Nieuwe Instituut. Hij is een van de curatoren van de tentoonstelling Designing the Surface, Het Nieuwe Instituut.

Roos Meerman

Ontwerper Roos Meerman richt haar aandacht op materiaal- en vormonderzoek en relateert dit aan de huidige technologische ontwikkelingen. In haar lab maakt ze machines waarmee ze onderzoekt hoe ze productiemethoden kan ontwikkelen die worden gecontroleerd door natuurlijke fenomenen. Haar project Aera Fabrica won de Hendrik Valk prijs 2014, de New Material Fellow 2014 en de Ontwerp + Innovatie Prijs Gelderland.  Onderdeel van de New Material Award was een fellowship bij Het Nieuwe Instituut.

 

Tijdens haar fellowship werkte Roos Meerman in een tijdelijk open lab in Room 2 aan haar onderzoek Aera Fabrica. Daar deed zij verschillende materiaalexperimenten en ging zij in gesprek met een breed netwerk van ontwerpers, materiaalexperts, onderzoekers en partijen uit de industrie. 

 

Lees meer over het fellowship van Roos Meerman.
 

Christien Meindertsma

Christien Meindertsma onderzoekt het leven van producten en grondstoffen (raw materials). Haar succesvolle boek PIG 05049 toont bijvoorbeeld een uitgebreide verzameling foto’s van producten die van een varken gemaakt zouden kunnen worden. Met haar projecten brengt Meindertsma verbindingen tussen grondstoffen, producenten, producten en consumenten voor het voetlicht die veelal onzichtbaar zijn geworden in de steeds meer geglobaliseerde wereld. Op die manier probeert ze de productieprocessen die zich ver weg afspelen inzichtelijk te maken. Haar werk is tentoongesteld in onder andere het MoMA, V&A en Cooper Hewitt Design Museum. Voor haar boek PIG 05049 won zij drie Dutch Design Awards en een Index Award. Ze studeerde af aan de Design Academy Eindhoven in 2003.

 

Als research fellow aan Het Nieuwe Instituut deed Christien Meindertsma onderzoek naar het materiaal beton. Met haar onderzoek wil zij inzicht geven en mogelijk ingrijpen in het productieproces van dit materiaal.

Sascha Pohflepp

Sascha Pohflepp onderzoekt als kunstenaar, ontwerper en schrijver de rol van technologie in het begrijpen en beïnvloeden van onze omgeving. Binnen deze context is hij geïnteresseerd in zowel historische aspecten als toekomstvisies. Sascha werkt vaak samen met andere kunstenaars en onderzoekers rondom onderwerpen variërend van synthetische biologie tot geo-engineering en space exploration. Zijn werk werd recentelijk tentoongesteld in Talk To Me in MoMA New York, Pre-history of the Image in STUK Kunstencentrum Leuven, Science Fiction: New Death at FACT Liverpool, Multiplicity in de Mixed Greens Gallery New York. Sinds 2013 is Sascha Pohflepp redacteur voor AVANT.org. Hij studeerde digital art aan de UDK in Berlijn en Design Interactions aan de RCA in Londen, waar hij eerder een project over synthetische biologie begeleidde. Zijn essay over ‘living machines’ werd gepubliceerd in het boek Synthetic Aesthetics.

 

Tijdens zijn fellowship aan Het Nieuwe Instituut schreef Sascha Pohflepp een essay waarin hij onderzoekt hoe de tegenstelling ‘kunstmatig/natuurlijk’ functioneert binnen de context van het Antropoceen. Daarnaast was hij adviseur bij de ontwikkeling van de tentoonstelling de Tuin van Machines in Het Nieuwe Instituut (2015).

Lees meer over de Tuin van Machines en het essay van Sascha Pohflepp.
 

Matthew Stadler

Matthew Stadler is een Amerikaanse schrijver en criticus woonachtig in Rotterdam. Voor zijn romans Allen Stein, Landscape: Memory en The Dissolution of Nicholas Dee ontving hij verschillende onderscheidingen, waaronder een Guggenheim en een Ingram-Merrill Fellowship, de Lambda Award for best gay novelist en de Hinda Rosenthal Prize van de American Academy of Power and Hope in Urban Planning. Stadler was tevens spreker van de 9e Benno Premsela lezing van Het Nieuwe Instituut, getiteld: Interior Decorating in War Time, op 25 november 2013 in de Portugese Synagoge te Amsterdam.

 

In 2009 richtte hij samen met dichter Patricia No de Publication Studio op, een digitaal platform en twaalf studio’s voor on demand publishing in verschillende steden. Tijdens Stadler's fellowship bood hij hulp bij het opzetten van de Publication Studio Rotterdam en adviseerde hij over publicatiestrategieën.

 

Lees meer over de Publication Studio in Rotterdam.

 

Fellowship Programma
Philip Schütte, Ottokaan and Sascha Landshoff

Dit project maakt deel uit van de programmalijn Partnerprojecten en het dossier Onderzoek.

Het fellowship programma van Het Nieuwe Instituut biedt ontwerpers en onderzoekers op het gebied van architectuur, design en digitale cultuur de ruimte om gedurende een half jaar onderzoek te doen.